Virtuelle online-verdener kan give et kraftig fingerpeg om, hvilket livsforløb børn vil vælge i fremtiden. Det viser et eksperiment udført for engelske BBC af professor David Gauntlett og Lizzie Jackson ved Westminster Universitetet.
BBC har udviklet den virtuelle verden Adventure Rock, hvor børn i målgruppen seks til tolv år kan interagere og påtage sig en ud af otte roller. Hvilken rolle barnet vælger, giver naturligvis ikke noget endegyldigt svar på, hvilken fremtid der ligger foran et barn, men valget kan give en indikation på, om barnet er den kreative, undersøgende type eller den omsorgsfulde hjælper.
Definitionen af de otte mulige roller kan være vanskelige at oversætte, men lyder noget i retning af følgende:
• De opdagende / undersøgende
• De kategoriserende / dømmende
• De karrierebevidste
• Fighterne
• De kvalitetsbevidste forbrugere
• Superbrugerne
• De omsorgsfulde hjælpere
• De kreative systemopbyggere
Det samme barn kunne det ene øjeblik være omsorgsfuld hjælper, det næste superbruger eller opdagelsesrejsende. Det giver barnet mulighed for, at eksperimentere med sin identitet på en måde, der ville være vanskelig i det virkelige liv.
Professor Gauntlett konkluderer, at det, der appellerede til børnene i Adventure Rock, var muligheden for selv at skabe kreativt indhold som eksempelvis musik, tegneserier og video. Alt sammen 'værktøjer', der klassificerede barnets status sammenlignet med de andre børn.
Undersøgelsen anbefaler derfor brugen af disse virtuelle verdener som pædagogisk opbyggende, frem for mere passive beskæftigelser som almindeligt TV kiggeri.
Børn og barnlige sjæle kan besøge Adventure Rock http://www.bbc.co.uk/cbbc/adventurerock/" target="blank">HER.